Θρησκευτικά μνημεία και προσκυνήματα στο Νομό Ηρακλείου

Στην Αρχιεπισκοπή Κρήτης


Ο Άγιος Τίτος υπήρξε ο μεγαλύτερος και επιβλητικότερος ναός της πόλης στα χρόνια της Β’ Βυζαντινής περιόδου και αποτελούσε τη Μητρόπολη της Επισκοπής Κρήτης. Κατά την ενετοκρατία εγκαταστάθηκε εδώ ο Λατίνος αρχιεπίσκοπος, ενώ κατά τη διάρκεια της οθωμανικής περιόδου μετατράπηκε σε τζαμί, με το κωδωνοστάσιο να μετατρέπεται σε μιναρέ. Ο ναός, στην αρχική μορφή του όπως εγκαινιάστηκε το 1446, ήταν μια τρίκλιτη ξυλόστεγη βασιλική.



Στη Μητρόπολη Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου

Προσκύνημα Αγίου Νικήτα Αχεντριά

Το Ιερό Προσκύνημα του Αγίου Νικήτα βρίσκεται στην ανατολική πλευρά της οροσειράς των Αστερουσίων, κοντά σε ένα μικρό φοινικόδασος. Είναι ένας σπηλαιώδης ναός, αφιερωμένος στον Άγιο Νικήτα, ο οποίος χρονολογείται στο 17ο αιώνα. Οι κάτοικοι ευλαβούνται ιδιαίτερα τον Άγιο Νικήτα από τις θαυματουργικές Του παρουσίες και τα θαύματα που επιτελεί. Ο Άγιος Νικήτας, όπου σώζονται λίγες τοιχογραφίες, ήταν αρχικά ερημητήριο μοναχών, μεταξύ δε των ετών 1948–1959 λειτούργησε ως Μονή. Εκεί εκάρη μοναχός και ασκήτευσε ο Ιερομόναχος Ευμένιος Σαριδάκης.





Προσκύνημα Παναγίας Δέτη Μηλλιαράδω

Νότια της Εμπάρου, στην πλαγιά που οι ντόπιοι αποκαλούν «Δέτης» βρίσκεται το προσκύνημα της Παναγίας. Είναι ένας μικρός σπηλαιώδης ναός, μέσα σε μια σχισμή του βράχου όπου, σύμφωνα με την παράδοση, βρίσκεται βαθιά κρυμμένη η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, που έφυγε από το ναό της «Κάτω Κεράς» Εμπάρου.








                                          Κάτω Κερά Εμπάρου


Άγιος Παντελεήμων Καρουζανού

Η  βυζαντινή εκκλησία του Αγίου Παντελεήμονα, που χρονολογείται από το 10οαιώνα, είναι μια τρίκλιτη βασιλική με δυο σειρές κιονοστοιχιών. Πιθανολογείται ότι, κατά την αρχαιότητα, στη θέση του ναού υπήρχε ασκληπιείο. Τα κλίτη είναι αφιερωμένα στον Άγιο Παντελεήμονα, τη Ζωοδόχο Πηγή και τον Άγιο Ιωάννη.
Σήμερα σώζονται λίγες τοιχογραφίες, στην αψίδα και στους πλάγιους τοίχους. Στην εξωτερική διακόσμηση του ναού συμπεριλαμβάνονται μαρμάρινα στοιχεία, επίσης αρχαιότερου κτίσματος (ρωμαϊκού ή βυζαντινού), ενώ στην πρόσοψη σώζονται λείψανα του πρόναου.







Μιχαήλ Αρχάγγελος Αρκαλοχωρίου

Στο παλαιό νεκροταφείο του Αρκαλοχωρίου βρίσκεται ο βυζαντινός σταυρεπίστεγος Ναός του Μιχαήλ Αρχαγγέλου. Στο Ναό σώζονται τοιχογραφίες του 14ου και του 15ου αιώνα της κρητικής σχολής αγιογραφίας.




Άγιος Γεώργιος Εμπάρου
Ο ναός ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου με δίρριχτη κεραμοσκεπή. Είναι κτισμένος με λίθους της περιοχής κατά το κοινό σύστημα τοιχοποιίας δηλαδή αργολιθοδομή με μικρού και μεσαίου μεγέθους πέτρες και συνδετικό ασβεστοκονίαμα. Τα πλαίσια των ανοιγμάτων σχηματίζονται από λαξευτό πωρόλιθο. Η μοναδική είσοδος στα δυτικά του ναού διαμορφώνεται με τριπλό πλαίσιο, αποτέλεσμα δυτικής επίδρασης. Δυτική επίδραση επίσης αποτελεί η οξυκόρυφη απόληξη του ανακουφιστικού τόξου του θυρώματος και τα οξυκόρυφα ενισχυτικά τόξα της καμάρας στο εσωτερικό. Τα στοιχεία αυτά συνηγορούν σε μια υστερότερη χρονολόγηση στην ύστερη δηλαδή περίοδο της Ενετοκρατίας
Στο κάτω μέρος και δεξιά του δυτικού τοίχου σώζεται η εικόνα του Μιχαήλ Αρχαγγέλου και πάνω από αυτή η κτητορική επιγραφή η οποία μας δίνει πληροφορίες για τη χρονολόγηση του ναού και για το ζωγράφο που φιλοτέχνησε το εικονογραφικό πρόγραμμα, και που πιθανότατα ήταν ο γνωστός Κρητικός αγιογράφος Μανουήλ Φωκάς. Είναι γραμμένη με καλλιτεχνικά μικρά γράμματα, στοιχείο που δηλώνει το υψηλό μορφωτικό επίπεδο του ανθρώπου που υπογράφει. Εκείνη την περίοδο η υπογραφή των ζωγραφικών έργων από τους δημιουργούς τους δεν αποτελούσε συχνό φαινόμενο, όπως έγινε μεταγενέστερα το 16ο και 17ο αι. Η υπογραφή των έργων είναι η πρώτη προσπάθεια των ζωγράφων να αναδειχθούν από την ανωνυμία των προηγούμενων αιώνων.
Η επιγραφή μας δίνει ακριβή χρονολόγηση στο 1437. Είναι σημαντική η αναφορά του ονόματος του αυτοκράτορα του Βυζαντίου Ιωάννη Παλαιολόγου, που δηλώνει την εθνική συνείδηση των Κρητών και την προσήλωσή τους στη βυζαντινή τους καταγωγή.
Η επιγραφή αυτή που είναι χαραγμένη σε φόντο κίτρινο και λευκό αναγράφει μέσα σε κορνίζα 18Χ116 εκ. και με μαύρα γράμματα των 3,5 εκ. πολύ ανορθόγραφα τα ακόλουθα.
Ανεκαινίθη και ανειστορήθη ο θείος και πάνσεπτος ναός του αγίου ενδόξου μεγαλομάρτυρος και τροπεοφόρου Γεωργίου διά συνδρομής και κόπου και μόχθου του ευλαβεστάτου ιερέως κυρου Μανουήλ του ... άμα σιβίου και τέκνοις και ετέρων πολλών Χριστιανών. Επί της βασιλείας του ευσεβεστάτου βασιλέως κυρου Ιωάννου του Παλεολόγου και αυτοκράτορος Ρομέων εις έτους ςΠΜΕ αμήν. Και ιστορήθη τα δια χειρός εμού Σταμάθη Μανουήλ του Φωκά. Και εύχεσθαι μοι πάντες δια τον Κύριον.

Οι Τοιχογραφίες
Το πλούσιο εικονογραφικό πρόγραμμα του ναού είναι από τα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα της ζωγραφικής τέχνης στην Κρήτη του 15ου αιώνα. Η διάταξη των παραστάσεων που διατηρούνται σε αρκετά καλή κατάσταση, ακολουθεί το βυζαντινό σύστημα όπως διαμορφώνεται την παλαιολόγεια περίοδο. Στο τεταρτοσφαίριο της αψίδας απεικονίζεται ο Χριστός Παντοκράτορας. Στην κόγχη ο Μελισμός, τέσσερις συλλειτουργούντες ιεράρχες και δύο άγγελοι-Διάκονοι. Στο μέτωπο του θριαμβικού τόξου η Φιλοξενία του Αβραάμ διακρίνεται με δυσκολία ενώ πλαισιώνεται από την παράσταση του Ευαγγελισμού με τον αρχάγγελο Γαβριήλ αριστερά και τη Θεοτόκο δεξιά. Στην καμάρα του ιερού ανατολικά εικονίζεται σε δύο τμήματα η Πεντηκοστή και δυτικά η Ανάληψη, επίσης σε δύο τμήματα. Κάτω από αυτές τις σκηνές βρίσκεται το Χαίρε των Μυροφόρων στα βόρεια και η Ψηλάφηση του Θωμά στα νότια της καμάρας. Στον κυρίως ναό εικονίζονται, σε διάταξη τριών ζωνών, οι ευαγγελικές σκηνές και το μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου, εντός ερυθρών ταινιών-πλαισίων, που δίνουν την εντύπωση ζωγραφικού πίνακα.
Στη νότια πλευρά της καμάρας εικονίζεται η Γέννηση, η Υπαπαντή, η Βάπτιση και η Μεταμόρφωση του Χριστού στην ανώτερη ζώνη, ενώ στη μεσαία ζώνη η Προδοσία του Ιούδα, η άρνηση του Πέτρου και ο Παράδεισος της Δευτέρας Παρουσίας. Στην κατώτερη ζώνη της καμάρας σκηνές από το μαρτύριο του Αγίου Γεωργίου όπως ο Τροχός, η Ξέσις και Χοροί της Δευτέρας Παρουσίας.
Στις αντίστοιχες θέσεις στη βόρεια πλευρά η Έγερση του Λαζάρου στα δυτικά, η Βαϊοφόρος, ο Χριστός προσευχόμενος στο όρος των Ελαιών και ο Νιπτήρ, ενώ στη μεσαία ζώνη ο Ιησούς προ του Πιλάτου, ο Ελκόμενος, η Ανάβασις επί του Σταυρού και η Σταύρωση. Στο αμέσως κατώτερο επίπεδο ο Άγιος Γεώργιος ενώπιον του Διοκλητιανού, ο Άγιος Γεώργιος στη φυλακή, ο Βρασμός του Αγίου Γεωργίου και η Μαστίγωσή του.
Στους πλάγιους τοίχους του ναού έχει τοιχογραφηθεί σειρά ολόσωμων μετωπικών Αγίων κάτω από τοξα με φυτική διακόσμηση, οκτώ στη νότια πλευρά και έξι στη βόρεια, μεταξύ των οποίων υπάρχουν και Αγίες, η ταύτιση των οποίων δεν είναι δυνατή λόγω της κακής διατήρησής τους. Στο τύμπανο του δυτικού τοίχου εικονίζεται η παράσταση της «Κρίσεως» της «Δευτέρας Παρουσίας» με τον Αρχάγγελο Μιχαήλ στα αριστερά της εισόδου κάτω από την αφιερωματική επιγραφή, ενώ δεξιά της εισόδου σκηνές από την Κόλαση.
Στις τοιχογραφίες της Εμπάρου είναι αισθητή η επίδραση της λεπτομερειακής τεχνικής της φορητής εικόνας με την προσπάθεια απόδοσης του όγκου των προσώπων με τη χρήση μικτών παράλληλων φωτεινών γραμμών και την αντίθεση της φωτεινής σάρκας με τον σκοτεινό προπλασμό, όπως διακρίνεται στο χορό των Αποστόλων. Χαρακτηριστικό στοιχείο στα έργα του Μανουήλ Φωκά, όπως διαπιστώνεται στην Έμπαρο και στην Επάνω Σύμη είναι η συγκράτηση και η αυστηρή, ιερατική μεγαλοπρέπεια, η έλλειψη της δραματικής έντασης και μία τάση για σχηματικότητα. Τονίζει τη συγκράτηση και το απόμακρο στις φιγούρες του μέσω της χρήσης ενός δεσπόζοντος μαύρου και υποτονικού χρωματικού σχήματος. Οι αδερφοί Φωκά θεωρούνταν από τους καλύτερους αγιογράφους στην Κρήτη.

Η ζωγραφική της Εμπάρου βρίσκεται σε ένα πρωιμότερο στάδιο εξέλιξης των χαρακτηριστικών της μετέπειτα τέχνης της Κρητικής Σχολής όμως η ποικιλία των χρωματικών συνθέσεων που χαρακτηρίζει το εικονογραφικό της πρόγραμμα, η προσπάθεια για κίνηση των μορφών, η εκδήλωση του ανθρώπινου πάθους και η εξωτερίκευση των συναισθημάτων (όπως στην παράσταση της Αναλήψεως) καθώς και η απόδοση μιας πιο λεπτομερειακής και ρεαλιστικής ζωγραφικής με τις γραμμικές πτυχώσεις των ενδυμάτων και την απόδοση του όγκου των μορφών καθιστούν το μνημείο ως ένα από τα σπουδαιότερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα της περιόδου της μετέπειτα Κρητικής Σχολής.








Μικρή Επισκοπή Παρτίρων

Στον οικισμό Μικρά Επισκοπή, που απέχει περίπου 1χλμ. από τα Πάρτιρα, βρίσκονται τα ερείπια της επισκοπικής εκκλησίας του Σωτήρα Χριστού, που  χρονολογείται από την εποχή της Ενετοκρατίας, όταν ο οικισμός αποτελούσε έδρα επισκοπής. Ανήκει  στον αρχιτεκτονικό τύπο του σταυροειδούς με θόλο, ενώ σώζονται τμήματα των τοίχων, κολόνες με κιονόκρανα και ένας νάρθηκας με θόλο. Δίπλα στα ερείπια του επισκοπικού ναού βρίσκεται μικρή μονόκλιτη εκκλησία αφιερωμένη στην Παναγία.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου